Blar i UiS Brage på forfatter "Gjære, Åsmund Lillevik"
-
Analytisk observasjon av elevers algebraiske tenkning gjennom innføring av tenkende klasserom
Grønstad, Live Gabrielsen (Master thesis, 2023)Gjennom kunnskapsløftet 2020 utfordres lærere til å kunne analytisk observere elevenes matematiske tenkning. Denne masteroppgaven utforsker potensialet som ligger i undervisningsmetoden tenkende klasserom for å analysere ... -
Challenges of teaching with challenging tasks: Teaching dilemmas arising from implementing a reform-oriented approach to primary mathematics
Gjære, Åsmund Lillevik (Peer reviewed; Journal article, 2023)The research reported in this paper analyses teaching dilemmas experienced by four in-service teachers in the context of a reform-oriented teaching approach for primary mathematics called Developmental Education in Mathematics ... -
Depth as a key issue for implementing DEM: The case of a teacher
Gjære, Åsmund Lillevik (Chapter, 2022)This case study examines one Norwegian teacher's enactment of an innovative system for mathematics teaching called developmental education in mathematics (DEM). The findings show that despite appropriate textbooks, high ... -
Elevers motivasjon og engasjement i et tenkende klasserom
Vistnes, Marie Bergsaker (Master thesis, 2023)En av matematikklærerens mange oppgaver er å motivere elevene til arbeidet med faget. Motivasjon er ikke bare et mål i seg selv, men også et middel for å oppnå læring og å styrke elevenes prestasjoner. Læreren har mulighet ... -
Exploring opportunities to learn mathematics in practice-based teacher education : a Norwegian case study
Hovtun, Gaute; Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond; Fauskanger, Janne; Gjære, Åsmund Lillevik; Jakobsen, Arne; Kristensen, Morten Søyland (Chapter, 2021)This study critically examines the opportunities a group of prospective teachers—participating in learning cycles of enactment and investigation as part of their teacher education—has for developing their mathematical ... -
Lavtpresterende elevers motivasjon i et tenkende klasserom: Fra frustrasjon til motivasjon.
Støle, Emilie (Master thesis, 2023)Flere rapporter viser at en stor andel av norske elever presterer lavt i matematikk. Årsakene er ulike, men en mulig faktor kan være lav motivasjon. Med bakgrunn i dette kan en som lærer stille seg spørsmålet om det er ... -
Læreres og elevers bruk av Kikora og Campus Inkrement – «De vil bare bli ferdige og komme i mål»
Nord-Varhaug, Preben Leander (Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan digitale verktøy ble brukt av lærerne i matematikkundervisningen, hvilken kompetanse lærerne hadde i digitale verktøy og hvordan elevene brukte digitale ... -
Ungdomsskoleelevers opplevelse i møte med realistiske matematikkoppgaver.
Vestbøstad, Ottar (Master thesis, 2023)Sammendrag Som matematikklærer i dagens skole ønsker man at elevene skal utvikle en matematisk forståelse som kan være til nytte for dem senere i livet. Elevene derimot kan ha utfordringer med å se nytteverdien av det de ...